24 april 2016

Bryg 43: BIPA mk. III - eller hopped up brown ale

Min faste leverandør af malt - Maltbazaren i Rødovre - har meget ondt ved at skaffe Maris Otter. Derfor kan jeg ikke få lavet den Dublin Stout, der hører sig til her 100-året efter påskeopstanden i Dublin og henrettelsen af nogle af Irlands største revolutionære, bl.a. min personlige helt James Connolly. Men mere om det, når de om lidt får noget godt engelsk malt hjem.

I mellemtiden står den på IPA'er for at få afprøvet mine nys indkøbte friske humler, bl.a. Mandarina Bavaria, som allerede på fornemmeste vis har bidraget til en weissbier som tørhumle. Denne gang skal den få lov til at 'blomstre' i en IPA, omend en mørk en. Og da jeg bruger 20% Cara Aroma kan man faktisk med rette spørge sig selv, om ikke det i virkeligheden bliver en velhumlet brown ale i stedet??

Opskrift


Halvt vangedevand - halvt flaskevand
4,0 kg Pale Malt
1,0 kg Caraaroma
0,25 kg Chocolate Wheat Malt (tilsættes under vorlauf)
0,1 kg Roasted Barley (tilsættes under vorlauf)
30 g Centennial [7,10 %] - koges i 60 min
30 g Cascade [2,10 %] - koges i 30 min
30 g Mandarina Bavaria [5,70 %] - koges i 15 min
30 g Mandarina Bavaria [5,70 %] - i blød i 20 min
30 g Cascade [2,10 %] - tørhumles i 7 dage
30 g Mandarina Bavaria [5,70 %] - tørhumles i 7 dage
1 pk Burton Ale (WLP023)

Bryglog


Mæsker ind ved godt 73 grader og rammer 67½ grader efter 10 minutter. Vil gerne have godt med mundfylde i denne, så det gør ikke noget, at den første halve time bliver over 66 grader. Og efter ½ time er temperaturen da også 66,6 grader. Med et kvarter tilbage er temperaturen kun faldet til lige under 66, så jeg tror, det bliver en fyldig og sød øl - derfor er det godt, der også er en spandfuld bitterhed - lidt under 60 IBU.

Opsamler 22½ liter til kogning med en vægtfylde på 1.051 - begge dele 'snas' mere, end opskriften tilsiger. Det giver en mæskeeffektivitet på lige akkurat 70%, hvilket er OK taget i betragtning, at telefonen ringede to gange under vorlauf, og at temperaturen på udmæskningsvandet ikke blev helt høj nok, så temperaturen i masken under udmæskning aldrig blev meget over 70 grader.

Opskriften siger, at indkogningen skal ende med at give en vægtfylde på 1.063, hvilket er helt hen i vejret. Får jeg 1.056 er jeg godt tilfreds. Det kan så give en styrke i flasken på lige under 6%, hvilket er udmærket.

Nå, det endte bedre end det - jeg satte 17 liter til gæring med en OG på 1.061. Så trækker jeg den halve liter fra, jeg faktisk tilsatte ekstra under udmæskningen, så ender brygget præcist på opskriftens estimat! Samlet brygeffektivitet på 65% i dag. Forventet styrke i flasken: 6½.

---

Gæren - en Burton Ale - kom i et lille glasrør, og sådan én er der ikke så mange levende celler i. Derfor skal man lave en gærstarter dagen før eller to dage før, hvis det er en stærk øl. Nå, men det havde jeg glemt. Og det var formentlig hovedårsagen til, at der intet skete i spanden, hverken mandag (jeg bryggede en søndag), tirsdag eller onsdag morgen! Da jeg så alligevel skulle forbi min faste maltpusher, spurgte jeg, om de ofte fik gær, der var dødt - og til det svarede han "så godt som aldrig". Så drøftede vi nogle forskellige årsagsmuligheder og strategier herfra, men det hele blev lidt ligemeget, da jeg kom hjem og så på spanden igen: nu var der aktivitet i gærlåsen og allerede torsdag morgen var der 5 cm. krausen! 

Derefter tilbagestår to risici: at øllet er blevet iltet som følge af kontakten med ilten i gærspanden de første dage, hvor det endnu ikke er fortrængt af CO2, og kontaminering som følge af, at der ikke er alkohol (og humle) nok i øllet til at dræbe evt. bakterier, der er smuttet med ned.

Nu, 14 dage senere, sidder jeg med en smagsprøve fra spanden, og kontamineret er det i hvert fald ikke. Det smager dejligt blomstret og en lille smule ristet fra de mørke malte. Om det er iltet er en anden sag. Hvis jeg virkelig anstrenger mig, kan jeg måske godt fange nogle noter af våd pap - eller måske er det bare noget, jeg bilder mig ind. Og prøven er jo fra den nederste del af spanden, så måske er det slet ikke det iltede øl, jeg smager på? Nå, men jeg tvivler på, at hvad der måtte være af iltning, ikke kan håndteres af en god tørhumling, jeg vil gå i gang med om et par uger.

Tørhumlet, prøvesmagt og flasket - dejlige noter af chokolade og frugter. M. Bavaria og Cascade havde jeg kun i alt 20 gram af til tørhumling, så derfor kom der 40 gram Centennial i også. Det er svært at bedømme duften på en ukarboneret prøve fra gærspanden, men citrusnoter skal der nok være - og så chokoladeovertrukne mandariner i smagen - yummi! Om det så er en brownale (eller måske en let stout, da den er meget mørk) med ekstra humle må tiden vise.

FG 1.015 - styrke i flasken: 6,4%.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar