22 april 2016

Bryg 42: Humlebombe

En prøvesmagning af IPA'en til Jens (bryg 41) afslørede meget lav bitterhed på trods af en estimeret IBU på næsten 50. Det passer Jens og fruen fint, så godt nok, men at det kan overraske mig, hvor lav, bitterheden faktisk er, tilskriver jeg vandet. Som jeg tidligere har skrevet om, er det åbenbart sådan, at ikke bare kan det bløde flaskevand trække en masse humle - det SKAL have en masse humle for at 'virke'. Jf. f.eks. bryg 37, Brun Humlemix, der i følge opskriften ligger med en IBU på kun lige over 50, men som har en stor bitterhed i smagen - den er lavet på rent vangedevand.

Derfor dette bryg, som både er et forsøg på at se, hvor langt, man kan gå - og stadig få godt øl ud af det - og et vigtigt bidrag til at få kombinationen ½ Vangede - ½ Brande 'dialed in'.

Opskrift


4,5 kg Chateau Pale Ale
0,5 kg Carahell
0,5 kg Caramunich
0,23 kg Valset havre (havregryn...)
30 g Mosaic [10,20 %] - koges i 60 min
20 g Northern Brewer [5,60 %] - koges i 60 min
20 g Cascade [2,85 %] - koges i 30 min
20 g Mosaic [10,20 %] - koges i 20 min
20 g Cascade [2,85 %] - koges i 10 min
20 g Galaxy [9,10 %] - 20 min. iblødsætning efter kogning inden kølning
30 g Galaxy [9,10 %] - tørhumling i 7 dage
30 g Mosaic [10,20 %] - tørhumling i 7 dage
1 pk Nottingham gær

Bryglog



Mæsker ind med 16 liter vand - 8 Vangede, 8 Brande - ved godt 73 grader. Rammer 66,6 grader. Har både Carahell og havregryn til at sikre mundfylde og skum, så mæsken må godt glide ned under 64 grader. 

Efter 40 minutter er temperaturen kun faldet med én grad. Det er meget tilfredsstillende. Selvom jeg gerne vil etablere et brygsetup med cirkulationspumpe, for at få en højere effektivitet, er det faktisk ikke særlig nødvendigt. Jeg har god temperaturkontrol og en rimelig - omend ikke prangende - mæskeeffektivitet, så det haster vel ikke ligefrem...

Opsamler 21½ liter til kogning med en vægtfylde på 1.058. Begge dele er lidt mere, end opskriften forudsiger, og mæskeeffektiviteten angives da også til ca. 71½%, hvilket er ganske tilfredsstillende. 1.058 koger så nok ind til ca. 1.064, hvilket giver en styrke i flasken på 7,4, hvilket er for meget. Derfor vil jeg tilsætte to liter vand efter kogningen - én kogende, end kold. Det giver en passende styrke omkring 6½ og i øvrigt mere øl! Win-win...

Beslutter mig i sidste øjeblik for at tilsætte et 'dash' gips - det repræsenterer ret præcist, hvad der mangler for at reproducere vand fra Burton - kendt for sine gode IPA'er - omend jeg aldrig kommer op på de niveauer, de har...

Sætter 16½ liter til gæring med en vægtfylde på 1.062. Hvor i alverden blev de ekstra to liter mon af?? Nå, men det giver så en styrke på over 7% i flasken - så det må vel være godt nok.

Frugtig, blid bitterhed i prøven ved flaskning. FG 1.013. Styrke i flasken bliver så 6,8%. Meget fint.
I øvrigt et lidt uklart bryg. Måske fordi der var pellets i tørhumlingen, så humlepartikler er sluppet ud i brygget? Det gør nu ikke noget...

Bombe - det blev det så. Måske skyldes det, at der er højtryk og sommer, men alle de eksemplarer, jeg har åbnet indtil nu, er bruset over - på nær en, der havde stået i køleskab. Men også den fra køleskabet havde produceret alt for meget skum. Det samme gælder i øvrigt BIPA'en (bryg 43). Jeg har brugt helt den samme mængde sukker, jeg plejer, og gæren var så rigeligt færdig med at 'tygge' urten igennem, så jeg har ingen anelse om, hvorfor det er sådan - andet måske, end at det nok var højtryk den dag, jeg flaskede øllene...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar