08 maj 2016

Bryg 44: Steam beer

Steam beer eller California Commons har en sjov historie - noget med, at man gerne ville lave pilsner i San Francisco, men ikke havde faciliteter til at køle og gære ved 11-14 grader, som man skal med en pilsner, så derfor lavede man øllet ved stuetemperatur efter at have kølet øllet i åbne kar på taget af bryggeriet (deraf 'steam'). Resultatet er en super stresset gær, der producerer nogle overraskende behagelige, frugtige noter. Jeg har kun smagt Anchors én gang, men kunne lide den, og trænger til at lave noget lidt anderledes, men i den lette ende.

Opskrift


3,5 kg Pilsner
0,5 kg Cara Pils
0,5 kg Caramunich
0,25 kg Cara Hell
30 g Saaz [1,70 % korrigeret] - koges i 60 min
30 g Saaz [1,70 % korrigeret] - koges i 30 min
30 g Hersbrucker [0,60 % korrigeret] - koges i 15 min
30 g Hersbrucker [0,60 % korrigeret] - trækker i 20 min
1 pk SafLager West European Lager S-23

Bryglog


Anvender rent vangedevand i mæskningen og halvt vangedevand, halvt flaskevand i udmæskningsvandet. Så flaskevandet kommer her til at udgøre mindre end 1/4-del. De øl, jeg har smagt ind til nu, som er brygget på (delvist) flaskevand, har manglet noget i smagsprofilen i den bagerste del af ganen. Det er som om, øllet bliver til vand, når det passerer ned i svælget. Jeg tror, det handler om den harskhed og mineralskhed, der kan komme over et lyst bryg, der er lavet på rent vangedevand. Selv mine heftigt humlede IPA'er ser ud til at få dette 'hul' bagerst i mundhulen.
Og nu er min variant af steam beer med rent europæiske humler med meget lav alphasyreindhold ikke særligt bitter i forvejen, så at fjerne det sidste bitterhed, der måtte være i smagen, gennem overdrevet udtynding med flaskevand vil være synd.

Mæsker ind ved 73 grader og rammer godt 66 grader efter 10 minutter. Falder til 65 efter 30 minutter. Lader den stå uden at hæve temperaturen, da der jo ikke skal være særlig meget maltsødme i en steam beer. Min variant bliver nok lige stærk nok for typen (opskriften gætter på 5,6%), men da jeg gerne vil hælde den på 33 cl. flasker, vil det være fint, at den har 'lidt ekstra' at byde på.

64 grader med 10 minutter igen - udmærket mæskning. Giver ikke meget mundfylde, men det skulle den relativt store andel af cara-malte gerne sørge for - det og så et godt skum. 

Opsamler 21 liter med en vægtfylde på 1.052. Det giver en mæskeeffektivitet på 76%, hvilket er rigtigt fint, men faktisk tilsatte jeg for lidt vand under udmæskningen, så tilsætter to ekstra liter vand efter kogningen. Ellers bliver der for lidt og for stærk øl, og det kan vi jo ikke have... Nå, endte med at tilsætte 3 liter for at få vægtfylden ned til 1.052 før køling. Det giver en styrke i flasken omkring 5½, og det ville være helt perfekt.

Sætter 18 liter til gæring med en vægtfylde på 1.050 (målerør) hhv. 1.052 (refraktometer). Jeg forventer, gæren kan arbejde sig ned omkring 1.010, så mon ikke vi ender på en styrke ret tæt på 5½%?

For meget cara... Det må være konklusionen efter en prøvesmagning i forbindelse med flaskningen. Vægtfylden ender på 1.012, så der er ikke overvældende meget restsukker, hvilket der heller ikke burde være med de mæsketemperaturer. Men mængden af cara-malte har alligevel gjort øllet 'sticky-sweet'. Serveret køligt tror jeg dog godt, det kan gå an. Steam-effekten virker i hvert fald.

Styrke i flasken bliver på 5,4%. Meget passende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar