27 december 2014

Bryg 5: ESB - Extra Special Bitter


Jeg har ikke været flittig til at få skrevet (endsige brygget) den sidste tid. Julen med al dens hæktiske aktivitet. Nå, men nu er juleøllerne bag os - givet væk og drukket - og de blev meget vellykkede. Eneste ærgerlige er, at der ikke er flere tilbage til langtidslagring...

Nu er det tid at se fremad. Den wee heavy scottish ale, der har stået ubrygget i en kasse i stuen i nu snart en måned, skal laves i morgen. Men jeg trængte til noget andet end mørke, hårdtpumpede maltøl, så derfor kom der lige en ESB ind. Jeg har en svaghed for det originale, og fundamentet for meget af det rigtigt udmærkede amerikanske håndbryggede øl er helt oplagt det engelske. En slags protest imod udvandet konsumbryg, der har tyske rødder 'over there'.


Øllets navn
Q-bryg ESB - Extra Special Bitter
Brygget den
13. december 2014
Ølstil
Engelsk ESB
Flasket den
27. december 2014
Opskrift
BeerSmith med Q-bryg-tilpasninger
Smagt den
10. februar 2015
Kapselfarve
Rødgylden
Q-navn
Britisk Bulldog
Malt
Mængde
Kommentar
Maris Otter
4 kg.

Crystal
1 kg.

Valset byg
½ kg.







Mæskningsmetode
Single step infusion i 16,5 l. vand (mæsketæthed: 1:3) ved 66-67 gr. i 60 minutter, derefter hævet til 77 gr. i 10 minutter og udmæsket med 15,5 l. næsten kogende vand. 
Humle
Mængde
Alpha-syre
Tilsat efter
Kogetid
Kommentar
Progress
73 g.
5,1 %
0 min.
60 min.
Fra 2010. Forøget med 20%
East Kent Goldings
40 g.
6,4 %
45 min.
15 min.
Fra 2013. Forøget med 1/3
East Kent Goldings
40 g.
6,4 %
59 min.
1 min.
Fra 2013. Forøget med 1/3












Andre ingredienser
Kogetid
Kommentar
Protafloc
15 min.
½ tablet












Gær
Kommentar
Burton Union Yeast Mangrove Jack's M79
Giver højere FG og dermed mere restsukker end Windsor
Gæringsdato
Temperatur
Kommentar
13. december 2014
19 gr.
Pitchet i rehydreret form
14. december 2014
17-19 gr,
Ingen aktivitet
15. og 16. december 2014
17-19 gr.
God aktivitet, meget bundfald
18. december 2014
17-19
Herfra næsten ingen aktivitet
Alkoholprocent
Værdi
Kommentar
OG
1058
BeerSmith estimerer 1059
FG
1018
BeerSmith estimerer 1019
Alkoholprocent - slutgæret (OG-FG)/7,5
5,3

Alkoholprocent – flaske (OG-FG)/7,5 + 0,3
5,6

Kommentarer til brygningen
Samlet mæskevolumen 32 l. Opsamler alligevel kun 24 liter urt. 4½ kg. malt suger altså 8 liter! Bruger 2000 watts induktionsplade for første gang. Kan godt holde urten i kog (simrer), men når der skal kogges vildt, skal der låg på til at starte det op. Har låg på 3-4 gange. Tung luft i køkkenet - sikkert sulfat-forbindelser, der undslipper urten. Gamle humler gør det nødvendigt at korrigere. Bruger al Progress og forøger EKG med 1/3. Burde muligvis have været 3/4, men bange for, det trods alt er for meget.
Bedømmelse af smag
Efter uge 1: Frugtig aroma, blomme, lidt peber. Flot mørk ravfarve. God mundfylde, ret bitter, men også en del toffie. 
Efter uge 2: Flot mundfylde. Ikke så (over)tydelig karamel. Robust bund af sødme, mørk brødskorpe, kiks. Stor bitterhed, urter og lime på toppen

Jeg fandt på en lille spøg i den forbindelse: denne ESB skal være den første i en (måske meget kort!?) række af klassiske britiske øltyper (classic british styles, CBS), jeg vil brygge. Man kan argumentere for, at min mild faktisk også er en sådan CBS, så nu er der allerede to... 

Svoger Søren deltog i mæskningen af ESB'en, og forløbet var - måske af den grund - overordentligt fredfyldt og vellykket. Temperaturstyringen var helt perfekt, OG landede på 1058, hvor BeerSmith estimerede 1059 og siden er gæringen forløbet lige så perfekt: FG landede på 1018, hvor BeerSmith estimerede 1019.

Smagevideoen findes her: https://www.youtube.com/watch?v=HmGszGeac9Y 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar