29 december 2014

Bryg 6: Wee Heavy Scottish Ale

Når jeg en gang imellem kigger ud til de gode mennesker hos Al-bryg, som desværre bor en times kørsel herfra, kommer jeg altid hjem med 'lidt ekstra'. Det er jo utrygt ikke at have malt, humle og gær i huset, så man kan lave sig en øl, skulle muligheden vise sig. Således købte jeg en dag, hvor jeg sådan set kun skulle ud efter flasker, et af Brewolutions færdige all-grain sæt: Wee Heavy Scottish Ale. Den har jeg så lavet, og den er ca. færdig, når vinteren er ovre og foråret titter frem... Jeg skal vist have lidt bedre styr på, hvornår man skal brygge hvad...

Der var alt i alt 8 kg. malt i pakken, hvilket viste sig at være for meget for min 25 liters gryde. Jeg kunne kun have 16 liter mæskevand i gryden, og det gav altså for tyk en mæskning. Dels brændte noget på i bunden, dels blev min OG kun på 1.067 mod de forventede 1.076. Nå, men jeg tror nu, det bliver en udmærket øl alligevel. 

Ud over den tykkere mask er det også en udfordring, at opskriften, der følger pakken, er lavet til et Brewster-anlæg, og sådan et har jeg altså ikke! Her er den forventede effektivitet omkring 80%, mens min nok snarere normalt er på 70-75 og ved dette bryg snarere 65%. 

Øllets navn
Wee Heavy Scottish Ale
Brygget den
28. december 2014
Ølstil
Wee Heavy Scottish Ale
Flasket den
10. januar 2015
Opskrift
Brewolution Beer Kit
Smagt den

Kapselfarve
Guld
Q-navn
Scottish Pride
Malt
Mængde
Kommentar
Vienna

Mængde ikke angivet. I alt 8 kg.
Cara Gold


Ristet byg


Røgmalt





Mæskningsmetode
Single step infusionsmæskning omkring 66 grader. Måtte dog fraviges, jf. nedenfor, da den krævede vandmængde ikke kunne rummes sammen med malten i gryden.
Humle
Mængde
Alpha-syre
Tilsat efter
Kogetid
Kommentar
Target
36 gr. blade
12%
0 min.
60 min.
Alder ukendt
East Kent Goldings
25 gr. blade
6,5%
45 min.
15 min.
Alder ukendt


















Andre ingredienser
Kogetid
Kommentar
Klar urt
15 min.













Gær
Kommentar
Mangrove Jack's M07

Gæringsdato
Temperatur
Kommentar
29. december 2014
17-19
Ingen aktivitet - lidt skum om aftenen
30. december 2014
17-19
Godt skum, meget aktivitet






Alkoholprocent
Værdi
Kommentar
OG
1.067
Mål: 1.076
FG
1.023
Mål: 1.018
Alkoholprocent - slutgæret (OG-FG)/7,5
5,9
7,7
Alkoholprocent – flaske (OG-FG)/7,5 + 0,3
6,2
8,0
Kommentarer til brygningen
Mæsker ind med 16 l. vand (mæsketæthed 2:1) ved 77 grader.

77 grader var for varmt - mæsketemperaturen endte på 70. Skulle have været mæsket ind ved 74 grader. Tilsætter 0,6 liter koldt vand. Ender på 64 grader. Tilsætter et par deciliter 90 grader vamt vand. Ender på 65 (67?) grader.

Efter 20 minutter var masken 67 grader - måske varmepladen varmer gryden op? Flytter gryden væk fra pladen og tilsætter ½ liter koldt vand. Under alle omstændigheder var de 67 grader nok kun i bunden. 

Forvirrende: pludselig viser termometret 70 grader, men efter omrøring 63,5 ca. midt i... Måske rørte det ved filteret, der kan være blevet varmere? Fint med et stop under 65 grader... 25 min. tilbage.

Meget tyk mask! Dette må være den absolutte grænse for, hvad der giver mening... Lidt mask brændte på i bunden under opvarmningerne. Måske giver det en lidt brændt smag? Masken var for tyk til at kunne røre ordentligt rundt.

Hæver til 76-77 grader i 10 min. Mæsker ud. Opsamler 6 liter - dvs. masken holder 10 liter. Bringer de 6 liter i kog og koger dem mens resten mæsker. Tilsætter 8 liter vand ved 65 grader. Bringer masken op til 77 grader igen og holder den der (dette er måske en fejl, da der ikke omdannes protein ved 77 grader...). I alt 30 minutter. Udsparger med 13 liter vand ved 80-85 grader. Opsamlet 25 liter urt til kogning.

Vandregnskab: 16 liter + 1,25 liter til korrektion + 8 liter sekundær mæskning + 13 liter spargevand = 38,25 liter. Opsamlet 25 liter urt. Masken holder altså 13,25 liter ~ 1,65 liter pr. kg.

OG lander på 1.067, skulle have været 1.076. Faldet skyldes 1) den tættere mask, der gjorde det umuligt at omdanne stivelse nok, og 2) jeg skulle nok kun have opsamlet 24 liter urt. 

Men selvom jeg hentede 25 liter er der stadig kun 21 liter i gærspanden...
Bedømmelse af smag

Højere mæsketemperatur og tykkere mask gjorde det formentlig vanskeligt at udtrække sukkerstofferne fuldt ud. Samtidig ser den lidt højere FG ud til at indikere, at det samtidig er de længere sukkerstrenge, der ikke kan nedbrydes til alkohol, men som bliver 'tilbage' som maltsødme, der har været favoriseret ved denne mæskeform.

FG-prøve smagt: ristet duft, ganske lidt røg, lidt dadler. Smagen er lidt kantet med ristet 'bund', sød, men ikke 'klæbrig', ikke meget bitterhed. God eftersmag af ristet brød, tørret frugt, en anelse urter. Dette kan blive en rigtigt god øl, men bør nok modne i tre måneder. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar