04 juni 2017

Bryg 65 B-B-Bajer

Nej, jeg er ikke begyndt at stamme. Det står for "Birthe og Bent Bajer". To søde, søde mennesker bliver firs hver, og de har inviteret mig med - sammen med en kasse øl eller to. Men det ville være for nemt bare at samle noget sammen fra kælderen, så der skal da brygges en fødselsdagsøl. Jeg tænker, at de fleste af de øldrikkere, der kommer til festen, vil være mest vandt til pilsnere, så derfor skal dette være en tjekkisk lager med traditionel gær og Saaz-humle. Helt efter bogen! Og så er gæren efter stigende fra moderskibet selv: Urquell!

Opskrift


5,0 kg Pilsner 
0,1 kg Light Crystal Malt - 110L

Forsukring i 16,7 liter vand ved 64,4 grader i 75 minutter

Mæskestop ved 76 grader i 10 minutter
Eftergydning med 15,5 liter vand

Bruger blanding af vangedevand og Denise flaskevand 1:1

Kogetid: 90 minutter

50 g Saaz [3,75 %] - koges i 60 min 
20 g Saaz [3,75 %] - koges i 20 min
Protafloc tablet - koges i 15 minutter

Czech Pilsner Lager (Wyeast Labs #2278) - tilsyneladende død
Mangrove Jack Bohemian Lager (tørgær)

Bryglog


Startede meget godt med, at min nye telefon ikke kunne forbinde til GF'en. Men det kunne min trofaste gamle tablet - endda med GF's nye og meget forbedrede app.

En preboil vægtfylde på 1.043, hvor opskriften siger 1.041 og en spot on volumen på 28 liter, giver en effektivitet i mæskningen på 77%. Det er fint. Eftergydningen gik lidt hurtigere, end den burde (10 minutter), men jeg tænker, der på det tidspunkt var meget lidt sukker tilbage i malten.

Med en OG på 1.050, hvor opskriften forventede 1.046, og et volumen på 23 som forventet, er den samlede effektivitet også udmærket: 68%. Det er lettere at være effektiv, når man har en lavere styrke at arbejde hen imod.

Én ting, jeg opdagede gav en god indmæskning var at dreje rundt i vandet, så der opstod en slags whirlpool-effekt. Dermed spredes malten efterhånden som den hældes i, og de første par portioner malt kan sagtens 'slynges med' rundt, så de nederste lag ender med at lægge sig jævnt på bundpladen. De sidste kilo malt er sværere, men så må man nøjes med en 'whirlpool' højere oppe i masken.

Styrken bliver nok lidt højere end planlagt - omkring 5½%, men hvad - det er jo ikke hver gang, man skal til 160 års fødselsdag!

For anden gang i træk virker lagergæren ikke - efter en uge stadig helt 'død spand'. Men i stedet for at sætte gang i gæringen med en ale-gær, har jeg lært lektien, og har et par pakker Mangrove Jack Bohemian Lager liggende - efter to dage er der 5 cm. krausen! Håber ikke, urten er blevet for iltet i mellemtiden...

FG: 1.008. Bestemt ikke et bryg, der fornærmer nogen. En let pilsner med god mundfylde og beskeden bitterhed. Samlet styrke: 5,9%. Det bliver en god fest! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar