22 maj 2017

Bryg 64 - Julebryg 2017 - Belgisk

Sidste år havde jeg stor succes med min belgiske julebryg - en meget delikat og kompleks juleøl, der både gjorde sig til maden og til at trøste sig med under gavehysteriet... Den var så god, så jeg har besluttet at genskabe den i år. Samme ingredienser, samme opskrift, men nu på Grainfatheren - og en for lille sikringsboks. Derfor bliver rapporteringen af denne brygsession noget på slump ligesom mæsketiderne blev... Ikke at det er urimeligt, men altså: Grainfatheren kommer sig ikke godt oven på en strømafbrydelse. Den nulstiller simpelthen controlleren.

Opskrift


6,25 kg Pale Malt  
0,75 kg Caramunich I  
0,50 kg Caramunich II  
0,10 kg Chocolate Rye  

Forsukring i 23,00 l vand ved 69 grader 50 min 
Mæskestop ved 76 grader i 10 min
Vorlauf ved 76 grader i 10 min (recirkulation gennem køler)
Eftergydning med  11,5 liter vand ved 77 grader

0,75 kg Mørk kandissukker ved hot break  
50 g Northern Brewer (6,15% korrigeret) i 60 minutter 
30 g Northern Brewer (6,15% korrigeret) i 30 minutter
1 stk. Whirlfloc tablet i 15 minutter 
2 små kanelstænger i 10 minutter 
28 g bitter appelsinskal i 5 minutter 
28 g sød appelsinskal i 5 minutter 
4 stk. Allehånde i 5 minutter 
3 stk. Stjerneanise i 5 minutter

Bastogne Belgian Ale (WLP510) 

3 dl. Absolut vodka hvori har trukket 35 g kakaoskaller i en uges tid tilsættes ved flaskningen

Bryglog


Jeg var i forvejen lidt spændt på dette bryg, da der kun som udgangspunkt skal mæskes i 40 minutter, og det er ikke lang tid taget i betragtning hvilke udfordringer, jeg tidligere har haft med effektiviteten på anlægget. Og oven i det gik strømmen så to gange undervejs, så jeg skønner, at jeg har mæsket i 50 minutter. Til gengæld er Grainfatheren flink til at holde temperaturen, så mon ikke det går.

Noget helt andet er, at jeg ved dagens start fandt sediment på siden af Grainfatheren og mug på gummipakningen til bundfilteret. Det er lidt vanskeligt at forstå taget i betragtning, jeg følger rengøringsregimet i vejledningen meget nøje.

Fredsommelig kogning med udmærket rul. Vægtfylde før kogning på 1.060 - spot on - og en opsamlet mængde lige under 28 liter, hvilket giver en mæskeeffektivitet på lige over 70%. Det er fint taget i betragtning hvor kort mæskningen var og hvor høj en vægtfylde, der er målet. Generelt falder effektiviteten i takt med, at styrken stiger. Så alt i alt fint.

Øj, efter tre uger er der stadig krausen og jævnlige bobler i gærlåsen! Tænker, gæren kommer godt i bund - og da der er meget 'langstrenget' sukker som følge af den høje mæsketemperatur, vil det også tage gæren længere tid at 'tygge sig' igennem det. Men tre uger!?

Så blev det flaskedag - smagsprøve rigtigt lækker - allerede uden tilsat chokolade er der chokoladesmag - må være chocolate rye, der slår igennem. Allehånden står som en dejligt varmende følelse mere end en smag.

Hov - kan se, jeg ikke fik noteret OG. Den landede lidt under opskriftens forudsigelse, nemlig på 1.074. FG: 1.016 (sikrer god mundfylde). Styrke på flaske: 8% rent. Meget udmærket - opskriften 'forventede' 8,2%.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar