21 februar 2016

Bryg 38: Sorachi Ace SMASH

Nogle gange falder man over en humle, der bare lyder spændende. Således med Sorachi Ace, en japansk forædling, bl.a. baseret på Brewers Gold og Saaz, og så en japansk han. Smagens skulle være unik og præget af citron og dild. Den burde sikkert blandes med noget andet, men jeg har altså valgt at lave en SMASH - single malt and single hop.

5,50 kg Pale Malt
10,00 g Sorachi Ace [8,20 %] - koges 60,0 min
10,00 g Sorachi Ace [8,20 %] - koges 50,0 min
10,00 g Sorachi Ace [8,20 %] - koges 40,0 min
10,00 g Sorachi Ace [8,20 %] - koges 30,0 min
10,00 g Sorachi Ace [8,20 %] - koges 20,0 min
10,00 g Sorachi Ace [8,20 %] - koges 10,0 min
10,00 g Sorachi Ace [8,20 %] - steep
SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04)

Mæsker ind med 17 liter ved 72,5 grader. Rammer 67 grader efter 10 minutter. Helt perfekt. Lader stå med omrøring ind imellem i 60 minutter. Når 65 grader efter en time. Giver sikkert god balance mellem alkohol og sødme. Denne øl skal have hovedvægten på humlen.

Mæsker ud med 12 liter. Opsamler 24 liter med en vægtfylde på 1.054. Det giver en rekordhøj mæskeeffektivitet på 76,7% - helt fantastisk! Jeg håber, det bliver en god øl, for der bliver meget af den...

Sætter 17½ liter til gæring med en OG på 1.061. Det er én liter mere end forventet, men 6 gravitypoints lavere, end opskriften tilsiger. Styrken i flasken bliver dog kun lidt lavere, end i opskriften: omkring behagelige 6½%.

Og det gjorde den så: 6,4%. FG landede på 1.015, hvor jeg havde forventet 1.014. Efter to uger var smagen i prøven noget præget af malten, lidt dejagtig. Men efter yderligere en uge var der allerede kommet mere harmoni og rundhed over smagen, som ellers er mild med middel bitterhed. Ikke nogen stor øl, men en sjov prøve. Når man ved det, kan man godt finde lime og dild i smagen, men den er på ingen måde dominerende. Jeg tror faktisk, øllet vil passe sig godt til en påskefrokost - jeg hader de traditionelle søde påskebryg, og både lime og dild passer godt til påskens fiskebord, så selvom den ikke når at modne mere end et par uger, skal den stå sin prøve til påske.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar