22 august 2015

Bryg 28: Julebock 2015

Der skal jo være to juleøl, ellers er det ikke godt nok. Især ikke, når vi bruger dem som firmagaver... Denne gang er det en opskrift inspireret af en julepilsner med ingefær, jeg fandt. Jeg tror dog ikke på den 'combo', så derfor har jeg i stedet lavet en opskrift med afsæt i en bock - muligvis dobbeltbock. Dertil allehånde, ingefær, kanel og vanilje. Kan være, det bliver et totalt flop - kan ikke finde ud af, om jeg tror, ingefær og vanilie passer sammen... - men interessant bliver det i hvert fald.



Opskrift


Type: Bock med julekrydderier
Opskrift: Q-bryg
Brygdag: 9. august 2015
Q-navn:

Malt:
2,0 kg Munich Malt
2,0 kg Pilsner Malt
1,0 kg Vienna Malt
0,5 kg Caramunich I
0,1 kg Caraaroma

Humle:
30 gr. Perle [6,2 % korr.] - koges i 60 minutter
40 gr. Hersbrucker [1,0 % korr.] - koges i 15 minutter

Andet:
½ tablet Protafloc, koges  i 15 min
5 g Ingefær (hel) (koges i 5 min)
5 g Allehånde (hel) (koges i 5 min)
1 kanelstang (koges i 5,0 mins)
1 vaniljestang uden kerner (koges i 5,0 mins)

Gær:
German Bock Lager (White Labs #WLP833)

Kapsel:
Hvid

Bryglog

Mæsker ind ved 71½ grad. Lander på 65 - lidt lavt. Varmer lidt, men kan ikke rigtigt få den op. Er faldet til 64½ grader efter 20 minutter. Det bliver en stærk øl med ikke så meget krop. Men det er måske meget godt med de mange, markante krydderier. Gæren giver også en del frugtighed i smagen. Med 20 min. tilbage af de 60 er temperaturen steget til 66 grader. Det er fint.

Opsamler knap 20 liter urt til kogning. Pre-boil OG er 1.053. Det svarer til en effektivitet på omkring de sædvanlige 60%, måske lidt under. Styrken bliver så knap 7%, hvilket er fint, da den anden juleøl ligger over 8½%.

Krydderierne i en humlesok fik lige et par bask med kagerullen, inden de røg i. Var lidt usikker på, om smagen kunne komme ud gennem de hårde allehånde-kapsler. Det virkede - der er masser af krydderiduft over gryden. Skulle nok have gjort det ved den første også, da der ikke er særlig meget lakrids-smag, hvilket vil sige, at de to (!) stjerneanis ikke rigtigt afgav så meget.

Sætter lige over 16 liter til gæring. OG blev 1.058. Det burde give en styrke i flasken på lidt over 6%, måske 6½%. Har stadig lav effektivitet. Måske skulle jeg begynde at recirkulere mæsken, selvom det vil kræve pumpning. Og måske skulle jeg trods alt male min malt lidt finere?

1.015 endte FG på. Styrken bliver så 6% rent i flaskerne. Smagen er rigtigt lækker, god mundfylde, varme fra krydderierne. Indtil videre kan jeg ikke fange ingefæren, så det kom der nok ikke helt nok i af, men over det græder jeg tørre tårer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar