13 september 2015

Bryg 29: IPA

Så skete det - en uventet brygdag! Pludselig opstod chancen for at få et bryg sat over, og hvad gør man så, når man ikke kan nå i butikker først?? Man går skabe og skuffer igennem og sammensætter et bryg ud fra det... Og heldigvis har jeg jo købt en valse, så nu KAN jeg faktisk klare det hele fra 'scratch'! Malten, jeg havde, var pilsner og Carared, gæren en Safale S-04 (engelsk alegær), mens jeg havde masser af forskellig humle. Så en pale ale eller IPA var inden for det muliges rammer.

Jeg har tidligere brokket mig over vandet i Vangede - det er virkelig hårdt og vanskeligt at justere med salte. Kogning virker heller ikke (se Tjekkisk Pilsner mk. II for en uddybning), men til gengæld har jeg fundet flaskevand med den tilnærmelsesvist perfekte mineralske sammensætning! Og endda det billigste flaskevand, som Coop-supermarkeder fører for 5 kr. for 2 liter! Og så er det jysk vand - fra Brande!! Dét kunne jeg godt nå ud og hente inden brygdagen...

Med blot lidt kalsiumsulfat tilsat, kan vandet blive spot-on for både middel bitre og meget bitre øl - det er kun et spørgsmål om at justere mængden af kalsiumsulfat. Alt det andet står rigtigt godt! Derfor valgte jeg i dagens anledning at gå efter en forholdsvist bitter øl (IBU på ca. 55), og så se, hvordan vandet kan 'bære' det. Desuden er humlingen forholdsvist kompleks og med brug af meget humle - måske for meget. Men kan vandet bære det, er det jo fantastisk!

Opskrift


Type: IPA
Opskrift: Q-bryg
Brygdag: 13. september 2015
Q-navn:

Malt:
5,0 kg Pilsner Malt
0,5 kg Carared

Humle:
50 gr. Perle [6,0 % korr.] - koges i 60 minutter (first wort)
30 gr. Cascade [2,8 % korr.] - koges i 15 minutter
20 gr. Cascade [2,8 % korr.] - steep
10 gr. Galaxy [7 % ansl. korr.] - steep
30 gr. Cascade [2,8% korr.] - tørhumle 6 dage
10 gr. Galaxy [7 % ansl. korr.] - tørhumle 6 dage

Andet:
½ tablet Protafloc, koges  i 15 min
15 gr. kalsiumsulfat til i alt 28 liter vand - tilsat før mæskning

Gær:
Safale S-04 English Ale

Kapsel:


Bryglog

Valser lidt finere, end med julebryggene (0,5). Giver rigtigt flot valset malt. Mæsker ind ved 73 grader - lander på 67 grader. Lader mæsken stå, så den gradvist falder. Efter 30 minutter er den ca. 65 grader. Lader den stå i 1½ time, da dette medvirker til at give mere fermenterbart sukker. Det er jo ikke malten, der skal spille førsteviolin her. Håber også, det giver en højere effektivitet. Kan jeg øge effektiviteten fra 60% til 65%, vil det give ½ % mere i styrke og kun 2 IBU mindre (mere alkohol giver mindre bitterhed).

Efter en time er temperaturen 64 grader - meget fint. Til gengæld er jeg i vildrede med ph-værdien - igen ser den ud til snarere at ligge under 5 end over. Måske har jeg simpelthen tilsat mere kalsiumsulfat, end vandet kan bære?

Øh, nå - jeg opsamler 19 liter med en pre-boil gravity på 1.061, hvilket svarer til en effektivitet i mæskningen på 68%. Det er jo super! Men derudover opsamlede jeg ca. 2½ liter med en OG på 1.025, hvilket er alt for højt... Så altså er der endnu mere bryg, end de 19 liter - trist at spilde 2½ liter urt, så jeg tror, jeg gemmer det, og tilsætter det, når kogningen er færdig... Skulle give lavere styrke (ligger ellers til næsten 7% på flaske, og det var ikke målet). Desuden må jeg konstatere, at dansk pilsnermalt simpelthen ikke suger 1,6:1, men snarere 1,3:1. Det er vigtigt at huske!

Nu er 'gemmer' måske ikke det rigtige ord for det, jeg gjorde med den tiloversblevne urt. Den skal naturligvis også koges - minimum 30 minutter - for at blive steril og slippe af med DMS'en. Det gav mig idéen til at hente yderligere et par liter ud af urtgryden og give disse i alt vel ca. 4 liter urt et ordentligt kog på komfuret. Det burde i teorien give det resterende urt mulighed for et mere voldsomt kog. Da det imidlertid ikke skete, tænker jeg, at det er varmetabet fra urtgryden mere end mængden af urt, der er afgørende, i hvert fald når vi taler 17 contra 19 liter - og varmetabet er formentlig nogenlunde det samme, da åbningen i gryden jo ikke bliver mindre. Måske man skulle investere i et låg med aftræk, så man både kan holde på varmen og slippe af med DMS'en??

Efter kogning blandede jeg indholdet af de to gryder i urtgryden og lod den stå med slukket blus og med den sidste portion humle i i 20 minutter. Herefter køling...

Post-boil gravity endte på 1.070 før køling på ca. 17 liter (inkl. humleposer, der suger en hel del). Dette er helt præcist, hvad opskriften siger, det endelige resultat skal være. Det giver nok en styrke i flasken på mellem 6½ og 7%, så det er vist 33 cl. flasker, vi taler her... Det giver også en effektivitet på 68%, hvilket er super - det kan skyldes vandet (?), men det kan også skyldes den lidt finere formaling af malten og 1½ times mæsketid. Endelig et positivt resultat for min effektivitet...

Well - jeg må have set forkert eller også er 2 liter urt forsvundet op i det blå... Sætter 15½ liter til gæring med en OG på 1.071. Den målte effektivitet er på 65%, og det er jeg tilfreds med. Styrken i flasken bliver så over 7%, måske endda 7½ - det giver mindre bitterhed, men med de mængder, jeg bruger, skal det nok blive en ordentlig IPA alligevel. Jeg er meget spændt på, hvilken forskel vandet ender med at gøre!

FG ender på 1.016, hvilket giver en samlet styrke i flasken på 7,6%. Det er lidt i overkanten, men til at leve med... I duften fornemmer man klart pilsnermaltens sprøde karakter, men den druknes i smagen af frugtigheden fra humlen og en god bitterhed.  Det bliver spændende at smage denne øl, når den er færdig med at karbonere - den skal nok i hver fald drikkes frisk!

Hmmm... Ikke så god, som jeg havde håbet... Gipsen kan faktisk smages, så det er der helt klart for meget af. Der er ikke meget duft, og den, der er, er ret tung og maltet. Bitterheden er god, men det virker ikke som om, citrus og tropefrugt rigtigt slår igennem i smagen.

Samtidig er øllet faktisk uklart, hvilket undrer mig. Måske en cold crash ville være en idé. Malten smager ikke for kraftigt igennem, og pilsnermalten er alligevel ikke fremtrædende. Men jeg tror, det er den, der er skyld i det uklare øl. Et protein-break ved 52 grader ville have været godt.

Mange læringer af dette bryg: Denise flaskevand gør, at den mineralske smag, som Vangede-vand giver lyse øltyper, slet ikke forekommer. Men selv ved en 'uventet' brygdag skal ingredienserne stadig passe sammen... Især med lyse øltyper er hver enkelt ingrediens vigtig i sig selv! Og så passer Carared altså ikke i en IPA... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar