11 september 2014

Bryg 1: Bazarens IPA

Efter fuseren med ekstraktet, kunne jeg mærke på maven, at jeg ville have det bedre med at brygge et all-grain-sæt, for her er der tale om bryg, der under vejs bliver KOGT, hvorved det er helt sterilt... Samtidig ville jeg stå i køkkenet og lave brygget, hvilket indebar yderligere udfordringer med udstyret.

Øllets navn
Bazarens IPA
Brygget den
6 september 2014
Ølstil
American IPA
Flasket den
27. september 2014
Opskrift
Maltbazaren
Smagt den
11. oktober 2014
Brygtype
All-grain, 10 l. kit
Q-navn
Q I: Humlehyl
Malt
Mængde
Kommentar
Pale Ale Malt
1,8 kg.
Var valset og pakket
Light Crystal Malt
0,1 kg.










Mæskningsmetode
Single step infusionsmæskning ved omkring 64 gr. (meget svingende temperatur)
Mæsket i filterpose med lavere effektivitet til følge
Humle
Mængde
Alpha-syre
Tilsat efter
Kogetid
Kommentar
Cascade
40 gr.
7,2%
0 min.
60 min.
Pellets
Cascade
30 gr.
7,2%
50 min.
10 min.
Pellets
Cascade
25 gr.
7,2%
14 dage
-
Pellets - lå i i 6 dage












Andre ingredienser
Kogetid
Kommentar
Lys maltekstrakt (500 gr.)
10 min,

Irish Moss (5 gr.)
10 min.










Gær
Kommentar
S-04
Tørgær, tilsat tør
Gæringsdato
Temperatur
Kommentar
6/9 2014
20 gr.
Sættes i køleskab ved 17-20 gr.
7/9 2014
17-19,5 gr.
Gæring påbegyndt






Alkoholprocent
Værdi
Kommentar
OG
1048
Opskrift: 1060
FG 21/9 2014
1010

Alkoholprocent - slutgæret (OG-FG)/7,5
5,1

Alkoholprocent – flaske (OG-FG)/7,5 + 0,3
5,4

Kommentarer til brygningen
6/9 2014 (brygdag): Godt at brygge i køkkenet i stedet for kælderen.
Svært at styre temperaturen under mæskningen - lille mængde (5 l.), derfor store udsving. Når man mæsker i pose og hiver posen op og ned, køles mæsken meget hurtigt.
Varmede på et tidspunkt over tændt kogeplade, men fik derved smeltet lillle hul i filterpose.
Udmærket at køle 10 l. bryg i køkkenvasken, men der er lige lovligt lidt plads rundt om til mælkekartonner med is.
Let at arbejde med malt og humle i poser - skiftede først 'beholder' ved omhældning til kærspand!
Efter mæskning og kogning omhældt 6 l. til gærspand. Eftergydet med 4 l. koldt vand

21/9 2014 (tørhumling): Storpartiklet bundfald. Udkrystaliseret proteinkage kun delvist bundfældet.

27/9 2014 (flaskning): Flot bundfældning. Stadig noget af den hvide proteinkage i overfladen, resten bundfældet eller på vej. Dødt gær mv. ligger klart under tappehanen. Kun første par flasker med uklar væske. Resten meget klar.

11/10 2014 (smagedag): Alle flasker nu med helt klar væske. Tyndt hvidt bundfald i flaskerne.
Bedømmelse af smag
Kraftigt humlet, stor bitterhed, svag maltprofil. Som forventet. Svag sekundær karbonering. Skum forsvinder hurtigt, men bitterheden gør, at den ikke bliver doven. Ikke nogen kompliceret eller sammensat øl. Lidt mere maltsødme havde udbalanceret bitterheden bedre. Slet ikke dårligt for første bryg!

Nå, men efter at have modificeret gryden til brug for mit el-komfur, kunne jeg komme ordentligt i gang - og med kun nogle få modifikationer til den i øvrigt udmærkede opskrift. Disse var, at jeg ville putte både malt og humle i respektive poser - jeg har nemlig kun én gryde og den har jeg ikke noget ordentligt bundfilter til - hvilket både reducerer behovet for filtrering og risikoen for iltning mens mask og urt er varmt (jeg sparer mindst en omhældning).

Om det så ikke er en god idé at koge urten i samme gryde, man lige har mæsket i, ved jeg af gode grunde ikke endnu - men mon ikke, rester af korn i kogningen kan give en grød-/brødagtig smag?

Samtidig ved jeg godt, at mæskning med malten i en pose reducerer "brewhouse efficiency", altså mæskningens effektivitet, men en ekspedient i en hjemmebryggershop mente godt, jeg kunne holde en effektivitet på 50% mod normalt 75-80%, så jeg tog altså chancen...

Og det gik da også fint - jeg kunne holde en OG på 1048, mens opskriften sagde 1055 (der blev også tilsat tørret maltekstrakt). Det udmærkede niveau på 1048 kan så skyldes både det tilsatte ekstrakt og det faktum, at jeg igennem mæskningen havde meget svært ved at holde temperaturen over 62-64 grader, hvilket så til gengæld er 'sweet spot' for at udvinde fermenterbart sukker (giver mere alkohol, men til gengæld mindre maltsmag). Om dette rent faktisk har betydning for OG ved jeg dog ikke...

Synes du allerede, det lyder indviklet? At der er mange ting at holde styr på? Ja, det er der - og ja, hvis du som jeg insisterer på at vide, hvad det er, der foregår, så er det ret indviklet. Men hvis du bare vil have det sjovt og hygge dig sammen med noget, der bliver til øl på et tidspunkt, uden at du behøver vide, hvorfor og hvordan, så ser det meste rimeligt simpelt ud. Det, jeg opponerer imod her, er, at de fleste skribenter forsøger at få ølbrygning som sådan til at lyde utroligt simpelt - det er det bare ikke! Det er et af naturens store og vidunderlige mysterier, og det fortjener at blive både forstået og respekteret, synes jeg...

Tag nu for eksempel tilsætning af gær. Både i det mislykkede ekstraktbryg og i dette all-grainsæt fra rigtige eksperter, kommer gæren i form af et brev tørgær, der bare skal drysses ud over urten. Men de amerikanske forfattere, jeg har læst, herunder Beer Smith og James Houston, omtaler slet ikke denne form for tilsætning af gær. De vil kun høre tale om gærstartere (hvoraf nogle dog også er baseret på tørgær), som skal forberedes 24-36 timer før brygdag. Hvorfor er det så så udbredt her i landet bare at drysse gæren i? Når nu nogle af de fremmeste eksperter skriver, at det kan give langsom opstart af fermenteringen (det kan jeg bekræfte med mine blot to forsøg) og måske endda afsmag (af gær?) - for ikke at tale om den større risiko for kontaminering, der kommer af den længere gæringstid...?

Også dette bryg var længe om at komme i gang med bobleriet, og de gange, jeg kiggede til det, var det ikke meget livligt. Dog er der et godt lag af noget ubestemmeligt snask hen over brygget - det har jeg vist læst, var et godt tegn - og da jeg har 10 liter stående i en 25 liters gæringsspand, tænker jeg, der er plads nok at boltre sig på uden at gærlåsen behøver boble helt vildt...

---
OMG! Som min datter ville have skrevet... Nu er der gået to uger siden brygdag, og med hjertet i halsen og en puls på 250, tog jeg i dag en FG-måling. Final Gravity fortæller, hvor meget sukker, der er tilbage i urten, og trækker man det tal fra OG (Original Gravity), kan man regne alkoholprocenten ud. Jeg havde som nævnt kun opnået 1048 i OG, men med en FG på flotte 1010, holder brygget nu en alkoholstyrke på perfekte 5%. Godt nok foreskriver opskriften, at jeg skulle kunne nå 5,9%, men dels er det inkl. ca. 0,3% fra eftergæringen i flasken, dels mæskede jeg jo med malten i pose.

Hvad dog var endnu bedre, var farve og (OMG!) smag! Flot klar gul farve, kun lidt gær-/proteinrester, der svæver i væsken (vil blive bundfældet i flaskerne) - og en dejlig humlet smag med god bitterhed og lang eftersmag.  Nu har jeg så tørhumlet, så jeg også kan få noget duft - og så tror jeg faktisk, den er ved at være der...

Det er øl - ikke morgenurin. 10 min. efter var den HELT klar. I øvrigt skyldes den lyse farve - taget i betragtning, det er en IPA - formentlig det lavere udbytte af mæskningen på grund af filterposen

Det eneste lidt irriterende er, at proteinkagen (kaldet krausen) endnu ikke er bundfældet helt - dårligt nok halvt... Det kommer til udtryk i en stor hvid plastikposelignende flade, der strækker sig fra top til bund. Nå, men der skal gå endnu en uges tid, før jeg overvejer at flaske, så mon ikke, den er faldet ned inden da. Hvis ikke, kan det være, jeg omstikker, selvom jeg dermed udsætter øllet for risiko for iltning... Nå, men foreløbig ser det altså rigtigt godt ud, og jeg glæder mig! :)

---
Så blev det flaskedag. Jeg kan ikke rigtigt overskue at skulle arbejde med brygget på hverdage, så derfor bliver alting i 6-8 dages intervaller. Jeg tørhumlede som nævnt for en uge siden, og selvom der stod 3 dage i opskriften og der ved længere tids tørhumling kan komme lidt afsmag, blev det altså til 7 dage. Da jeg trak gærlåsen op af låget stod der da også en dejlig humleduft op i hovedet, men en lille prøve a la ovenstående gav ikke noget overvældende hvad duft angår. Smagen derimod er stadig formidabel! Snerpende bitterhed gående mod det syrlige, men med en stor mundfylde af humle, så så vidt jeg kan vurdere på dette udtræk af 'grønt øl' en meget lækker sag.

Så til tapningen. Det gik sådan set fint. Den første flaske var noget grumset, men efter det blev brygget faktisk helt klart, også selvom hele 'kagen' endnu ikke var bundfældet. Jeg rensede naturligvis flasker og kapsler omhyggeligt i StarSan, men jeg er lidt usikker på, om der f.eks. i kraft af dråber af sukkervand ved halsen eller utilsigtede fingre på kapslerne alligevel vil kunne være grobund for bakterievækst inde i flasken. Så er det vist bare, man skal håbe på, at den sekundære fermentering får omdannet al ilten over øllet til CO2, så bakterierne ikke har noget ilt at leve af...

Men uanset hvad, er følelsen af spænding og stolthed det hele værd! Der er en reel chance for, at brygget bliver drikkeligt, hvilket betyder, AT JEG HAR LAVET MIN EGEN ØL! Hvor er det dog tydeligt, hvor langt vi er kommet fra vores rødder: for bare 150 år siden var det helt normalt, at enhver (større) gård holdt sig selv og folkene forsynet med øl. Nu føler man sig som en blanding af pionér og alkymist fordi man kan varme noget korn, koge noget humle (alt sammen efter en opskrift) - og samtidig holde et vist hygiejnisk stade...

Nå, men efter endnu et par uger ved 18-20 grader er eftergæringen færdig, og så er der bare modningen tilbage. Da det som sagt er en ret humlet krabat uden særligt mange smagsnuancer i malten, skulle den være drikkelig et par uger efter dét - men bedre efter yderligere en måneds tid. Med vanlig mangel på timing bliver det så hen ad juletid - IPA til julemaden...? Jeg må i gang med at lede efter en maltbamse, jeg kan nå at få i flasker inden da... :)

PS: Jeg har fundet på et navn: Humlehyl. Dels er der lidt 'hyl' over bitterheden og citrusagtig-heden, dels er temaet jo humle. Og så er det ret sjovt, at dette er en 'single hop'. Det gør det virkeligt muligt at bedømme den i øvrigt meget alsidige Cascade-humle på hvert af de tre områder, bitterhed, smag og duft. Meget anbefalelsesværdig all-grainpakke for nysgerrige begyndere - tak til Maltbazaren!

---

Så oprandt den store dag: smagedag! Efter to uger i sekundær fermentering på flaske er øllet nu drikkemodent.



Jeg ved ikke helt, hvordan øllet skulle kunne udvikle sig, andet end ved at tabe det sidste af den i øvrigt ikke særligt markante aroma. Men jeg tvivler på, jeg nogensinde vil finde ud af det - denne øl skal drikkes!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar