10 september 2014

Bryg 0: Muntons IPA Bitter

Navn: Muntons IPA Bitter
Opskrift: Muntons
Type: Ekstrakt
Ølstil: IPA
Resultat: Hældt ud efter primær fermentering

----------------------------------

"Det kan ikke gå galt - jeg har lavet ti bryg, og ingen af dem er gået galt!" sagde damen i butikken, da jeg købte mit 'starter-kit'. "Du skal bare følge opskriften på dåsen og efter et par uger sidder du med en dejlig hjemmebrygget øl i hånden!". Nå, hvor svært kan det være? Ølbrygningens svar på 'shake-and-bake' - det må jeg da kunne klare...

Forinden havde jeg læst Brygladens sjove lille bog "Bryggerbogen, Start med ølbrygning", som på en utroligt ligeud og underholdende måde fortæller, hvordan man kommer igang. Her omtaler de tre former for kit: 100% ekstrakt, maltekstrakt med humle og all-grain. For nu ikke at starte fra 'bunden' - man vil jo gerne vise, man kan noget - ville jeg gå efter et sæt med maltekstrakt og humle, altså midt i udvalget. Det havde de så ikke hos AL-bryg, som jeg af uransagelige grunde havnede hos. Og så blev man kylling og valgte ekstrakt - 100%...

Og ja, det var da teoretisk set nemt, men når man nu har læst så svimlende mængder af udsagn - inklusive i vejledningen til ekstraktet selv - om vigtigheden af hygiejne i brygprocessen, så er det sgu da klart, det skal gå galt... Ikke at jeg ikke gjorde rent! Ork, der blev skuret og skrubbet og skyllet og desinficeret og tørret - og selvom jeg kun samlet set brugte rensemiddel opløst i én liter vand (damen havde sagt, at der var nok i den diminutive dåse til MANGE bryg), så følte jeg mig ret sikker på, at den del var i orden...

Men hvad så med kølingen!? Jeg havde hængt termometret op i en stang, jeg lagde hen over spanden med låget liggende hen over - men var stangen for snavset?? Kom der baciller i fra luften i min kælder fordi låget stod på klem?? Da jeg på et tidspunkt skulle se, hvor meget, det nu var kølet ned, tørrede jeg skum af termometret med fingeren - og stak det derefter i brygget - Oh Ak Oh Ve!!

Nå, jeg forhaster mig - meget var potentielt gået galt inden da... F.eks. da jeg skulle fylde 17 liter koldt vand på efter at have opløst ekstraktet i kogende vand: jeg gad ikke stå med et litermål og fylde på, og da jeg alligevel stod i kælderen, var det letteste at skrue bruserhovedet af slangen og fylde op derfra - naturligvis uden at stikke slangen ned i tanken. Og så er det, jeg bagefter er nået frem til, at det formentlig har været den allervæsentligste kilde til kontaminering af brygget; en bruserslange, der hverken er 'godkendt til fødevarer' eller for den sags skyld særlig ren...

Der gik jo nogle dage, før det gik op for mig, hvor grelt, det stod til, og i mellemtiden var det da en fornøjelse at se på gæringen i tanken og lytte til gærlåsens hyggelige prutten - selvom det var et sandt mareridt at holde temperaturen under 21 grader. Jeg KUNNE jo også have udskudt brygningen til ugen efter, hvor dagtemperaturerne pludselig faldt fra 25 til under 20, men sådan er jeg altså ikke - så det blev med en giga-murerbalje fyldt med vand, som jeg skiftede køleelementer i morgen og aften, og som gærtanken stod og hyggede sig i...

Og efter ca. 10 dage, hvor alle målingerne i øvrigt sagde god-fin, og én prøvesmagning, røg hele molevitten i vasken - og jeg havde endda tørhumlet med 100 gr. Centenniel bare for at være sikker på, den kom til at dufte godt...

Men ak - duften var sur og kemisk og smagen var modbydelig - og jeg havde lige læst, at på dette stadie er det rigtig øl, der er i tanken - blot uden kulsyre - og at man kan smage, hvordan det faktisk bliver, hvis man tager et sip... Men nej tak - og føj til...

Hvad har jeg så lært?

1) Don't panic - jeg må sige, at første brygdag ikke var nogen fornøjelse. Det var en klar fejl, at jeg stod i kælderen - jeg måtte rende op og ned flere gange - ind imellem med gærspanden dinglende mellem benene - og jeg var totalt udmattet til sidst.

2) Get your act together - jeg havde ikke ordentlig styr på, hvordan jeg skulle få kølet brygget eller få skabt stabil temperatur under gæringen. Det har jeg sidenhen fået, men mere om det en anden gang... Damen i butikken sagde, jeg bare skulle lade det stå, til det var blevet koldt, men det kunne jeg ikke, for der er permanet 23 grader i min kælder (oliefyr) og som nævnt var udetemperaturen i perioden omkring 25 grader i dagtimerne... Så anbefaler alle på nettet, at man sætter en stor balje op fyldt med is i. Jo tak, men en gærspand fylder altså meget, og jeg har ikke lige et babybadekar stående længere...

3) Jeg kan godt finde på at gå udstyrs-amok - historien om gryden kommer senere, den udgør et kapitel for sig - men det er altså ikke 'bare' at købe et startersæt til 500 kr. Ikke med mindre, du i forvejen har gryder i passende størrelser (OK, til ekstraktet skulle der kun koges 3 liter vand), varmekilder, der kan trække de mængder vand, der skal koges, og - ikke mindst - steder, hvor du kan stå med brygget i ordentlig arbejdshøjde samt få det kølet på en ordentlig måde... Så HVIS du kun vil brygge med et startersæt, SKAL du sørge for, at udetemperaturerne er sådan, at du kan få kølet det ned i en passende fart (2-3 timer, vel?) eller at du har et babybadekar, du kan fylde med is, og at du har et sted med under 20 grader til gæringen...

4) Lad være med at bruge bruserslangen til at fylde koldt vand på! Jeg tror - og håber - det var den, der forurenede mit bryg...

Har jeg så droppet at brygge mere??? Narjh da! Ellers skrev jeg jo nok ikke denne blog... :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar