28 august 2017

Bryg 69 Cashmere ESB

Tredje humle i serien af - for mig - nye humler: den amerikanske Cashmere, et mix af Cascade og Northern Brewer. Noter af lime, melon, citron, blid bitterhed med urtefornemmelser. Så det burde jo også have været en SMASH! Men helt ærlig - med 10 kg. Maris Otter liggende og vente inde i maltlageret (dvs. soveværelset...), så er det svært at fastholde SMASH-planen. Og i øvrigt blev de to andre SMASH-bryg ikke så overbevisende i deres fremstilling af de respektive humler, som man kunne have ønsket sig, så hvorfor spilde et bryg på noget, der måske endda ikke er det, den kommende sæson - efteråret - kalder på?? Derfor en ESB! Og så bliver det ikke engang en klassisk - der er både whiskey-malt og chokoladerug i, så med lidt held bliver det en rigtig regn-og-rusk-favorit! Med noter af lime og melon...

Opskrift


5,50 kg Maris Otter  
0,50 kg Caramunich Malt  
0,10 kg Chocolate Rye Malt  
0,10 kg Whiskey Malt 

Mæskeprofil: 60 minutter ved 67 grader i 19,6 liter vand. Eftergyder med 14,6 liter vand ved 76 grader.

20 g Cashmere [10,74 % korrigeret] - koges i 60 minutter 
20 g Cashmere [10,74 % korrigeret] - koges i 30 minutter 
20 g Cashmere [10,74 % korrigeret] - trækker i 20 minutter efter endt kogning 

Kogetid: 60 minutter

London Ale III (Wyeast Labs #1318) 

Fermenterer ved 19-20 grader i 4 uger

Bryglog


Jeg skal vist have modificeret min modificerede Grainfather-profil. Opsamler 29 liter ved 1.043 i stedet for 28 liter ved 1.049. Havde lidt vel hurtig eftergydning. Giver en effektivitet i mæskningen på kun 65%. Måske var der lidt for lidt vand i til at starte med - masken virkede ret tyk og der var mådeligt gennemløb under første del af recirkulationen. Dette indebærer, at der så er risiko for, at væsken kun render gennem masken ad nogle lette veje, og ikke kommer ind over det hele. Der var også ret meget melklister i toppen af urten, som jeg fiskede ud med en lille si. Kan tænkes, formalningen har været lidt for fin, hvilket også kan lede til en lidt for 'pakket' mask. Jeg synes altså, det er svært at være konsistent på dette anlæg...

Sætter kogetiden op til 90 minutter, så der kommer lidt mere koncentration i urten i stedet for højt sukkerindhold. Kompenserer dermed næsten for den dårlige effektivitet. 

Nå, effektiviteten var nok slet ikke så ringe endda - jeg ender i hvert fald med en OG på 1.054, hvor den nedjusterede opskrift tilsagde 1.050. Lad os antage, at min første måling af vægtfylden før kogning på 1.047 faktisk var den rigtige (selvom jeg fik tre enslydende på 1.043 efterfølgende), så ender effektiviteten på 70% - og forventet OG på 1.055, og dét passer meget bedre! Men til gengæld opsamler jeg kun 22½ liter til gæring... Så sandheden ligger nok midt imellem...

Til gengæld kan jeg godt komme i tvivl om, om det var chocolate rye, jeg havde liggende, eller det var en rest afskallet ristet byg - ingen af delene har jo skaller på. I hvert fald er den færdige urt meget mørk for stilen, og mere i retning af en brown ale. En brown ale med røg, chokolade, noter af lime og urter? Dét lyder nu heller ikke så ringe endda. Men jeg synes nu godt nok, BeerSmith er lidt for upræcis med farvekalkulationerne...

Forventet styrke i flasken: 6½%. Noget mere, end oprindeligt forventet og lige uden for stilen.

FG: 1.005 - styrke i flasken: 6,8%. Så ikke så meget krop og sødme, som man kunne have ønsket, men dejlig fornemmelse af whiskey fra røgmalten og god breadyness fra malten. Tappeprøven gav noter af citrus og urter fra humlen. Yummy!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar