29 december 2016

Bryg 55: BIPA (GF1) gone Hoppy Brown Ale

Så sker det! Jeg brygger mit første bryg på Grainfatheren!! En black IPA (eller velhumlet porter, om man vil). Der er dog en del uoverensstemmelser mellem volumner i Beersmith-programmet og Grainfather-appen for den officielle Grainfather udstyrsprofil - hvilket jeg også har kunnet læse om i rigt mål i fora rundt om på nettet - så dette bliver også en art 'dial-inn' af hele setupet. At det bliver til øl er jeg dog ikke i tvivl om! Og med 200 gr. New Zealandsk Cascade fra i år kan det næsten ikke gå galt! Til de udenforstående: Grainfather er også New Zealandsk :)

I øvrigt er det VILDT fedt at kunne sidde her i stuen og følge brygningen i anlægget på telefonen via Bluetooth. Det er virkelig brugervenligt det hele.


Opskrift


5,50 kg Pale Malt  
0,25 kg Caraaroma 
0,20 kg Chocolate Wheat  
0,10 kg ristet byg 
20,00 g Cascade, New Zealand [7,50 %] - Boil 60,0 min  
20,00 g Cascade, New Zealand [7,50 %] - Boil 30,0 min  
20,00 g Cascade, New Zealand [7,50 %] - Boil 20,0 min  
20,00 g Cascade, New Zealand [7,50 %] - Boil 10,0 min 
60,00 g Cascade, New Zealand [7,50 %] - Steep/Whirlpool 20,0 min 
60,00 g Cascade, New Zealand [7,50 %] - Dry Hop 4,0 Days 
1 stk. Protafloc tablet - Boil 15,0 mins  
1 pk. Windsor Yeast (Lallemand)

Jeg er bekymret for mængden af ristet malt, så jeg prøver den metode, jeg også tidligere har brugt, nemlig at tilsætte de hårdt ristede malte under eftergydningen, så jeg kun får 'vasket' farve og chokoladesmag ud, men ikke det brændte/ristede - i hvert fald ikke i samme udstrækning, som havde de været i under hele mæskningen.

Da jeg i øvrigt nu kan styre mæskningen meget detaljeret, vælger jeg en tretrinsmæskning - først et proteinstop ved 50 grader i 30 minutter (meget omdiskuteret, især med europæisk malt) - et saccharificeringsstop ved 66 grader i 45 minutter og et udmæskningsstop ved 75 grader i 10 minutter.

Bryglog


Jeg holder chokoladehvede og ristet byg tilbage. Mæsker ind med 20 liter ved 50 grader. Det giver naturligvis en meget løs mask, men da anlægget kontinuerligt recirkulerer mæsken, får jeg alligevel maksimal udnyttelse. Konstaterer en smule malt på toppen af øverste filter, hvilket ikke er så heldigt. Gør, som jeg har set en anden brygger gøre: lægger en lille si hen over overløbshullet, så der ikke flyder noget over og videre gennem systemet.

Alle overgange i mæskningen er helt uproblematiske - man får bare en besked i app'en og et bip fra anlægget, og så kører den ellers selv videre. I app'en er det klart angivet, hvornår man skal noget, så er der ikke noget, kan man bare overlade brygningen til anlægget selv. Er det sjovt? Man skal helt sikkert ikke starte med en Grainfather eller tilsvarende anlæg - det tager den gode læreproces ud af hjemmebrygning. Men efter godt 50 helt håndholdte bryg synes jeg, det er OK. Det gør, at jeg kan fokusere mere på opskrifterne, måske lave mere komplicerede mæskeprofiler, og skal bruge mindre krudt på at spekulere på udstyret. Samtidig er der ikke så meget, der skal bæres op fra kælderen, løftes, samles osv. Jeg mangler bare en fødevaregodkendt slange, så kan jeg også opfylde anlæggene fra det udtag fra det kolde vand, jeg har lavet under håndvasken.

Jeg har i øvrigt også købt en 'elektrisk gryde' fra Grainfather til mit eftergydningsvand. Og det er lykkedes mig at få de to anlæg til at køre på samme 13 Amp sikring. Det kan lade sig gøre, fordi bryganlægget skruer ned til under 500 watt under mæsketrinnene, og så kan jeg bruge 2.000 watt til at varme vand med. Når det så er varmt, og el-gryden skruer ned på 500 watt, passer det forhåbentlig med, at mæsketrinnet endnu ikke er afsluttet...

På billedet er det bryganlægget på gulvet og el-gryden oppe på bordet. Så lidt kan det fylde at hjemmebrygge - normalt er mit lille køkken helt fyldt op med bryg-ting! Bevar's, det var sgu' ikke gratis. De to potter plus varmekappe til bryggryden plus nogle rørstumper til små bryg: 7.500 kr. Men hold-da-op, hvor man føler sig løftet til en ny liga...

Mæsker ud med omkring 13½ liter vand ved ca. 78 grader. Opstillingen fungerer fint. Der er i alt 28½ liter urt til kogning, hvilket er ½ liter mere, end opskriften forudsiger. MEN vægtfylden er kun på 1.037 (1.042 målt på gammeldags maner), hvilket er LANGT under det, opskriften forudsiger (1.055). En af pointerne med at købe et bryganlæg skulle netop være en højere mæskeeffektivitet gennem den kontinuerte recirkulering... Det giver ikke rigtigt mening, at jeg har så lav en mæskeeffektivitet, så beregningerne af vand må være helt væk fra vinduet. Så bliver det i hvert fald en ret bitter øl med ikke særligt meget sukker og alkohol at stå imod med. Tror, jeg tilsætter noget almindeligt sukker for at få vægtfylden op. Det kan heldigvis gøres under kogningen...

Nå, for at gøre alting værre tilsatte jeg en liter, der havde stået og dryppet af masken - som jeg derefter smed ud over det meste af køkkengulvet i et forsøg på at få det ned i en plastikpose - bedre held næste gang. Til gengæld koger jeg i 90 minutter i stedet for 60, hvilket giver en større fortætning, naturligvis, og også en kraftigere Millard-reaktion, som giver mere sødme i smagen. Tilsætter ½ kg. bordsukker.

Ender på 1.052 som OG. Det giver en vildt lav effektivitet. Men trods alt nok en øl omkring de 5-5½ %. Og farven er heller ikke rigtig. Mere brun end sort. Metoden med at tilsætte den ristede malt i tilknytning til eftergydningen var nok ikke det rigtige valg, når nu eftergydningen er så relativt lille. Nå, men så bliver den en happy hoppy brown ale, og dét har jeg også gerne villet brygge i et stykke tid!

Det er lidt usikkert, hvor meget, jeg satte til gæring, for jeg kom til at bruge den spand, hvor jeg meget lidt succesfuldt prøvede at få mere præcise målinger ved at flytte målebåndet, men lad os bare sige 22 liter. Jeg tror, den bliver 'mild' nok til at blive flasket i halvliters...

Jeg brugte humletabletter, og det gør rengøringen lidt mere besværlig. Men jeg må sige, at det lille filter i bunden af gryden faktisk klarede at undgå humlerester i det færdige øl ganske godt. Alligevel har jeg nu bestilt et humlefilter, der passer til gryden, som jeg snildt kan have i hvert fald humletabletterne i - så kan det være, de hele humleblomster kan få lov til at flyde frit omkring. Og så kan det være, jeg skal spørge ham om, hvorfor min effektivitet blev så lav, når jeg nu alligevel skal omkring en ekspert.

FG 1.004 - det lave tal skyldes naturligvis, at der er rent sukker i, der forgærer næsten 100%. Smager godt (flaskningsprøve) - men ikke (naturligvis) stor mundfylde. God lille bund af malt. Ikke så dårligt.

Flasker to øl på én dag, men da de er i Grainfather-størrelse, er det samlet set 40 liter - og skulle det have været i 33 cl. flasker, ville jeg simpelthen ikke have plads nok i køkkenet! Derfor undtagelsesvist ½-liters. Kapsel: Sort/meget mørkebrun

Styrke i flasken: 6,7% Absolut fint til den mængde humle, der er brugt!

Smagsbedømmelse: Humlen fornemmes i både duft og smag - sætter ind på forskellige tidspunkter, især til sidst i eftersmagen. God frugtighed, stenfrugter, tropefrugter, men på ingen måde overvældende. Taget i betragtning, der er 200 gr. Cascade i, er tilstedeværelsen dog ikke imponerende. Lidt ristede noter, middel mundfylde, tør afslutning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar