03 april 2015

Bryg 17: Belgian Dark Strong Ale

Jeg var så heldig for en måneds tid siden at falde over en Westvleteren 12 på Taphouse i København - og sørme senere i Kvickly i Allerød. Sidstnævnte har jeg endnu til gode at smage, men den i Taphouse drak vi (tre mand delte en 33 cl.). Nu er det ikke sådan, at jeg på nogen som helst måde forestiller mig, jeg kan lave en vellykket klon af dén øl. Ud over, at opskriften formentlig er hemmelig og gæren sikkert en anden, end den, jeg har, så er hele brygningen en helt anden historie. Men derfor kan man jo godt interessere sig for stilen... Jeg begynder dog lidt mindre ambitiøst her.

Jeg er stadig lidt rundt på gulvet over de belgiske stile. Joh, saison, belgisk ale, dubbel og tripel tror jeg, jeg har nogenlunde styr på. Og så er der de særlige quadrupel, som vist ikke er nogen særlig veldefineret kategori. Men hvad så med Belgian Strong Ale? De synes at være stærkere en dubbel, mørkere end tripel og f.eks. have navne som Westvleteren Extra 8, som i øvrigt er den højest rangerende Belgian Strong Ale på Ratebeer pt. med - tjah - 100 ud af 100!

Flere af de andre er desuden fadlagrede, f.eks. Mikkellers Nelson Sauvignon, som desuden er gæret med Bret - dvs. er blevet sur. Den har i øvrigt også 100 på Ratebeer... Men mon ikke, der er meget stor forskel på Mikkellers og Westvleterens i denne kategori? Og særligt er belgiske Strong Ales kendt for at bruge rigeligt med kandis, hvilket Mikkeller så vidt jeg kunne se ikke har gjort - og som jeg heller ikke har tænkt mig at gøre...

Nå, men hvem gider gå så meget op i kategorierne - navnet antyder jo også bare, at det er en øl fra Belgien, der er mørk og stærk, og det skulle man nok kunne ramme... I hvert fald estimerer opskriften, at jeg lander på 9,2%, hvilket er meget udmærket til en saftig og sød sag, der skal serveres i 33 cl. flasker og drikkes af små glas. I øvrigt er Belgian Dark Strong Ale en meget yndet basis for mange julebryg - således også Q-brygs bryg 2.

Opskrift


Type: Belgian Dark Strong Ale
Opskrift: Q-bryg via BeerSmith
Brygdag: 3. april 2015
Q-navn: Belgian Strong Dark Ale

Malt:
5,5 kg. Pale Malt
0,5 kg. Cara Hell (tror jeg nok - eller en anden lys variant)
0,4 kg. Aroma Malt
0,3 kg. Cara Aroma (den dufter HELT fantastisk - den skal jeg bruge noget mere!!)

Humle:
50 g. Styrian Goldings (3,10 korrigeret for alder) i 60 minutter
30 g. Styrian Goldings (3,10 korrigeret for alder) i 25 minutter

½ tablet Protafloc i 15 minutter

Gær:
WLP545 Belgian Strong Ale Yeast

Bryglog


Mæsker ind med 17½ liter til 6,7 kg. malt. Går efter en 'full body' mæskning, så prøver at ligge på 68-69 grader. Har lidt varme på komfuret og tilsætter halvvejs en liter kogt vand - kommer derved til at skyde over 70 grader. Men alt i alt kommer mæskningen til at ligge mellem 67 og 70 det mest af tiden, hvilket skulle borge for maksimal krop.

Vil også denne gang koge i 1½ time for få lidt karamellisering af urten. Det er vist noget med, at nogle af klostrene koger noget af øllet i flere timer, hvilket er med til at give den stærkt karamelliserede smag.

Mæsker ud med 11 liter, dvs. i alt 29½ liter mæskevand - opsamler 19 liter urt. 6,7 kg. holder altså 10½ liter vand ~ 1,6 liter pr. kg. - spot on. Jeg ved ikke, hvorfor opskriften ikke evner at tage højde for dette godt nok - må kigge på indstillingerne i programmet...

Sætter 15½ liter til gæring inkl. 900 ml. gærstarter.

OG er 1.078 (estimeret til 1.088) - min temperaturstyring var nok ikke helt god... Ender den på en FG omkring 1.020, bliver styrken på flaske 8%, og det er udmærket, selvom opskriften sagde 9,2. Af en eller anden grund har jeg generelt svært ved at holde en høj effektivitet i min mæskning. Faktisk ser det ud til, at min brew house efficiency ligger omkring 63%, hvor den burde ligge omkring 70... Hmmm...

FG ender på 1.009, hvor opskriften estimerer 1.017. Dette er et udtryk for, at der har været mere forgærbart sukker i, end der burde have været, og at der ikke er så meget ikke-forgærbart sukker tilbage til at give krop og smag. Skulle nok montere et termometer i maven på mæskekaret, så jeg bedre kan overvåge temperaturen. Den må være røget under 65 en pæn del af tiden under denne mæskning...

Styrken bliver 9½. Kommer til at have god gavn af nogle måneder til modning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar