08 februar 2015

Bryg 11: Barley Wine

Hvorfor en barley wine? Hvorfor ikke? Jeg kan mærke, jeg har behov for at komme rundt og besøge flere forskellige stilarter, og dette er vel en form for 'dronningen' (hvis Imperial Stout er kongen)? Det er i hvert fald en øl, der oprindelig er skabt til de engelske fruer af det bedre borgerskab, da de ikke brød sig godt om det bitre og brændte i de øl, herrerne drikkede. Derfor en 'byg vin'. At det så er en af de stærkeste øltyper, der findes, er en anden sag - madammerne har formentlig også fået den i et lille glas og måske med is til? Og så en lille lur nat-nat bagefter!


Øllets navn
Barley Wine
Brygget den
8. februar 2015
Ølstil
Barley Wine
Flasket den
28. marts 2015
Opskrift
Q-bryg
Smagt den

Kapselfarve
Rød
Q-navn
Jeg vil hellere have noget Q-bryg!!
Malt
Mængde
Kommentar
Pale Ale
3,5 kg.

Rug
1,0 kg.

Hvede
1,0 kg.

Røg
0,5 kg.




Mæskningsmetode
To-trins temperaturmæskning: proteinstop ved 50 grader og sakkarificering (forsukring) ved 66 grader. Anvendte lille (tre liter) decoction i 15 minutter under vejs for at hæve temperaturen og opnå Maillard reaktion.
Humle
Mængde
Alpha-syre
Tilsat efter
Kogetid
Kommentar
Pacific Gem
30 gr.
11,30%
0 minutter
60 minutter
Alpha-syre korrigeret for alder
























Andre ingredienser
Kogetid
Kommentar
Risskalder
Indmæsket efter 30 minutter
300 gr.
Protafloc
10 minutter
½ tablet
Egespåner fra Oloroso sherry-fad
tilsat efter 14 dages gæring. I i 30 dage
Rengjort i 1 dl. vodka, der hældes med






Gær
Kommentar
Nottingham
Rehydreres i ½ time før pitchning
Gæringsdato
Temperatur
Kommentar












Alkoholprocent
Værdi
Kommentar
OG
1.086
Mål: 1.113
FG
1.018
Mål: 1.024
Alkoholprocent - slutgæret (OG-FG)/7,5
9,1
Mål: 11,9
Alkoholprocent – flaske (OG-FG)/7,5 + 0,3
9,4
Mål: 12,2
Kommentarer til brygningen
6 kg. malt
Mæsker ind med 17,5 liter
Proteinstop i 30 minutter ved 50 grader - rammer 51.
Skal opsamle 15,5 liter urt. Hvis malten holder 10 liter, skal jeg altså sparge med 15,5-17,5+10 liter = 8 liter
Det går for langsomt med at hæve temp fra 51 grader, så udtager ca. 3 liter tyk mask til decoction. Koger i 15 minutter.
Samtidig er mæsken 58 grader. Ved indblanding stiger temp til 62 grader. Varmer gryden til mæsken er 66 grader. Står i 30 minutter.
Er lidt spændt på, om den forlængede tid ved 56-58 grader har udtrukket nogle uønskede nuancer...
Opsamler lige akkurat 15,5 liter. Meget lys urt. Spændt på, om den holder forventet sukkerindhold. Skal koges ind til ca. 12 liter.
Bedømmelse af smag


Interessant at OG kun lander på 1.086. Jeg sætter 12 liter til gæring. Det er i princippet ½ for meget. Urten kunne være kogt ind til 12 i stedet for de 13, den landede på (inkl. humlepose).

Mæskningsmetoden har ikke været god nok - det havde nok været bedre med én time ved 66 eller 67 i stedet.

Nå, gæren skulle i hvert fald have en chance for at klare fermenteringen, også uden gærstarter. Og da den er kendt for at forgære langt ned - måske helt ned til 1.008 - skulle der kunne komme godt med krudt i uglen alligevel... Mit mål er, at forgæringen lander under 1.013, for så bliver styrken i flasken på 10% eller mere.

Sara har allerede skabt en fuldstændig formidabel etiket og et ret velklingende navn, synes jeg:


Efter 14 dage er FG landet på 1.019. Jeg forstår faktisk ikke helt, hvorfor BeerSmith, som ellers er et urimeligt præcist program hvad angår bl.a. forudsigelser om fermenteringen, kunne estimere 1.024 med Nottingham, der er kendt for at fermentere meget langt ned - 1.008 er ikke uhørt med den gær. Bevars, min mæskning var ikke god, og jeg kan - uden at vide det - have udtrukket fermenterbart sukker i større udstrækning, end programmet havde forudset.

Nå, efter 14 dage omstikker jeg til en spand, der forinden er forsynet med 1 dl. Absolut vodka hvori 30 gr. mellemristede egespåner fra et Oloroso sherryfad har hygget sig en uges tid. Jeg vil lade blandingen stå i en måned tid og så se, om ikke smagen af sherry, bær og eg er blevet tilpas tydelig.

Prøven, jeg tog efter de første to uger, smager formidabelt. Strejf af røg, god bund af brød på grund af rugen og en frisk syrlighed fra hveden. Dette bliver en rigtigt spændende øl at følge!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar