23 oktober 2016

Bryg 53: India Amber Ale

Jeg er ikke helt færdig med at eksperimentere med humle og den rettidige tilsætning i brygprocessen. Min 30 minutters only-steeping IPA blev udmærket (er dog ikke færdigkarboneret endnu), men jeg synes stadig, jeg mangler at få 'naglet' den rigtige aroma.

Det er til stadighed vanskeligt at skaffe god, frisk humle i Danmark - måske er butikkerne for små til at få andel i godbidderne på det globale marked, hvor der virkelig er kamp om varerne. Hvorom alting er, må jeg nu ty til Sverige for at få et rimeligt udvalg og rimeligt friske varer. Jeg bruger Humlegården (humle.se), som har et stort udvalg, også af nyere sorter. Således dagens stjerne: El Dorado.

El Dorado skulle gerne være garant for tropefrugter/stenfrugter i rigt mål, og som én hjemmeside skrev om humlen: "It's all about aroma!" Men da efteråret er over os og vinteren truer lige rundt om hjørnet er det samtidig tid for bryg med mere sødme og varme i smagen. Derfor laver jeg i dag ikke en IPA, men en IAA med en liberal dosis Cara Aroma.

Opskrift


4,5 kg Pale Malt
0,5 kg Caraaroma
25 gr Galaxy [7,30 %] - koges i 60 minutter
1 Protafloc Tablet - koges i 15 minutter
25 gr El Dorado [11,20 %] - koges i 15 minutter
25 gr Galaxy [7,30 %] - trækker i 20 minutter
1 pk Burton Ale (White Labs #WLP023)
75 gr El Dorado [11,20 %] - tørhumler i 4 dage

Bryglog


Mæsker ind med 15 liter vand ved 73 grader. Rammer godt 66 grader efter et kvarter. Vil helst ikke, at den render under 65 grader. Hæver til 68 grader med 35 minutter tilbage. Efter 50 minutter er temperaturen 66 grader, så alt i alt bliver der nok tale om en medium mundfylde, hvilket da også var formålet.

Eftergyder med 13½ liter vand ved 90 grader (omkring 77 grader, når det rammer urten). Vægtfylde før kogning er 1.051. Det er lidt højere end opskriften tilsiger, men til gengæld er volumen en lille smule under: 22 liter, så mæskeeffektiviteten er høj - ca. 74%. Og det er en stor lettelse ikke at behøve humlesokker længere - ikke kun under afvejningen, men især under rengøringen! Der er selvfølgelig nu en del snask i urtgryden efter kogningen, men det er lettere at skovle/skrabe/skylle ud, end når sokkernes masker er fulde af 'fnuller', der nærmest skal pilles ud stykke for stykke...

End of boil vægtfylden var 1.062, hvilket faktisk er en indkogning helt på linje med, hvad opskriften forudsagde. Til gengæld er det lidt højt, så jeg tilsætter 1 liter kogt vand før køling. God effektivitet i dag, spot-on boil off (4 liter) - så mangler jeg kun at tjekke 'spildet' af urt til bundfald, som jeg har estimeret til 2 liter. Det vil alt andet lige være afhængigt af, hvor mange hele humlekogler og blade, der er i, for de suger, mens tabletter ikke gør - de bliver bare opløst i urten...

Ender med at sætte 17 liter til gæring ved 1.058. Det er rigtigt fint og meget efter opskriften, bortset fra, at den forventer to liters tab til bundfald og humle - mens jeg endte med at få klemt stort set det hele ud af urtgryden.

FG lander på 1.011, og styrken i flasken derfor på 6,6%. Da jeg tørhumlede var det med pellets og uden sok. Men det ser ud til, at der ikke er noget flydende, grønt materiale i øllet lige som sidst, da jeg tørhumlede med hele blade. Og øllet er meget uklart - som forventet. Men måske sætter det sig under modningen - we'll see...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar