28 august 2016

Bryg 50: English Mild

Tænk, at det kun er to år siden, jeg lavede det første seriøse bryg... Og med 24-25 bryg pr. år er der kommet godt gang i gryderne! Bryg 50 er ikke noget særligt egentligt. Jo, en tilbagevenden til en tidligere succes med en English Mild - den gang helt sort (mere mild stout egentlig), denne gang lys og velhumlet, men stadig med lav styrke og god maltsødme.

Som altid er det svært at styre temperaturen i mæskegryden, når det er et 'lille' bryg. Der er meget lidt vand og malt i en stor gryde, så mængden af luft i gryden, der køler, er stor. Samtidig kom jeg til at glemme at putte gæren i køleskabet en uges tid - bommer... Men mon ikke, det går. Tænker i hvert fald, at en velhumlet, maltsød, mild øl vil gøre sig godt til de triste efterårs-dage, vi kan se frem til... Egentlig burde det nok have været en bock, men den type er jeg gået lidt 'død' i, og så kunne det have været en wee heavy, men dem kan jeg øjensynligt ikke finde ud af at brygge, så... Og ikke et ord om, at både caramunich og mandarina b. er ærketyske ingredienser...

Opskrift


2,50 kg Pale Malt, Maris Otter
0,25 kg havregryn
0,20 kg Caramunich I
0,10 kg Caramunich II
0,05 kg Chocolate Wheat
20,00 g Willamette [5,50 %] - koges i 60 min
10,00 g Mandarina Bavaria [5,50 %] - koges i 15 min
10,00 g Mandarina Bavaria [5,50 %] - trækker i 20 min
1,0 pkg London Ale (White Labs #WLP013)

Bryglog


Prøver at give den maksimal fylde og minimal styrke, så mæsker ind med 9,4 liter ved 75 grader. Rammer 69 grader. Efter 15 minutter er temperaturen 67,5. Tilsætter en liter kogende vand - mæsken er alligevel ret tyk. Med 10 minutter igen var temperaturen stadig over 68. Kunne godt have været højere, men det går nok.

Opsamler 22½ liter med en vægtfylde på 1.029. Det første er lidt for lidt, det andet lidt for meget. Det giver en mæskeeffektivitet på 73 - præcist hvad opskriften forudsagde. Det gør ikke noget, vægtfylden er lidt højere. Jeg havde oprindeligt lavet opskriften med Nottingham-gæren fra Danstar, som gærer ret dybt, men skiftede til London Ale, der efterlader en del mere sukker. Det giver mere mundfylde og sødme, men også lavere alkohol, og lige nu er opskriftens estimat 3,1. Mit brygsoftware skyder generelt lavt på dette punkt, så lad os bare sige knapt 3½%. Og det er jo ikke ret meget - hvilket det så heller ikke skal være i en mild (mellem 2,8 og 4,5) - men det kan alligevel gøre øllet til en tynd omgang, såh...

I øvrigt - fordi min vægt slukkede inden jeg havde fået målt al chokolademalten op - tror jeg, jeg har tilsat lidt mere chokoladehvede, end angivet. Brygget er i hvert fald lige nu (under kogningen) mere hen ad en brown ale - men det gør egentlig heller ikke noget, for i flg. brygsoftwaren giver min opskrift faktisk en mild, der er lige lovligt lys i forhold til stilen. 

OG ender på 1.035, hvilket er spot on i forhold til opskriften. Sætter 16 liter til gæring.

FG = 1.010, styrke i flaske: 3,6. Meget bundfald, så udbyttet var kun 12½ liter. Flasker for en gangs skyld i halvliters.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar