02 maj 2015

Bryg 20: Breakfast Geek Morning Stout + Bryg 21: Small Beer

Mikkellers enorme succes på ølmarkedet globalt set startede med en stout - en ølelskerens morgenmad på flaske. Det var vist Beer Geek Breakfast Stout - som siden har fået variationer med brunch, bacon osv. Det sjove er naturligvis at lave en øl, der i sine smagsnuancer minder om noget, man kunne finde på at spise til morgenmad. Så vidt, jeg kan se, er første version, der vel efterhånden har rundet de 10 år, fortrinsvist baseret på morgenmadsprodukterne havre (grød eller gryn) og kaffe...

Jeg har ingen forventninger om, at jeg kan lave noget, der matcher det, Mikkel og Keller bryggede den gang. Men jeg har undret mig over, hvor meget, oatmeal stouts og andre meget stærke og meget morgenmadsagtige mørke øl, fylder i toppen af RateBeer - det må jo være fordi, typen virkelig appellerer til vores smagsløg!

Da jeg ikke har råd til og formentlig heller ikke vil kunne skaffe mange af de øl, der ligger i top 10 på RateBeer (bortset fra Westvleteren 12!), mest af alt fordi de er fra USA, og derfor ikke er særligt lettilgængelige i Dynevang, så har jeg besluttet at prøve med en selv...

Jeg har valgt en opskrift på en Mikkeller klon fra BeerSmith, og så har jeg tilpasset den til, hvad jeg synes, der skulle være. Jeg har en tommelfingerregel om, at jo mørkere malten er, jo mindre skal der i af den. Samtidig er det åbenbart vigtigt, at der kommer masser af frisk humle i. Det lyder også lækkert, men ingen af de humler, jeg har, er særligt friske, så jeg må bare dosere lidt kraftigere...

Og så skal der naturligvis kaffe i. Jeg har researchet temmelig meget om, hvordan man skal tilsætte kaffe til sit ølbryg. Jeg er endt på at lave en koldbrygget portion, som jeg vil hælde i ret sent - altså måske først til den tid, hvor øllet skal flaskes!

Opskrift


Type: Oatmeal Coffee Stout
Opskrift: Q-bryg
Brygdag: 2. maj 2015
Q-navn: Breakfast Geek Morning Stout + Small Beer

Malt:
4,00 kg. Pilsner Malt
1,00 kg. Havremalt
0,60 kg. Caramunich Malt
0,50 kg. Chocolate Spelt
0,40 kg. Chocolate Malt
0,30 kg. Ristet byg
0,20 kg. Havregryn
0,10 kg. Peat Smoked Malt

Humle: (Alphasyreindhold korrigeret for alder)
30,00 g Centennial [7,20 %] - koges i 60,0 min
20,00 g Cascade [6,80 %] - koges i 60,0 min
25,00 g Cascade [6,80 %] - koges i 15,0 min
25,00 g Centennial [7,20 %] - koges i 5,0 min

Andet:
½ tablet Protafloc i 15 minutter
2 gr. Epsom salt (tilsat ved 0 min. kogning)
50 gr. malet kaffe koldbrygget i 24 timer: Mexico Chiapas fra Peter Larsen

Gær:
WLP023 Burton Ale

Kapsel:
Stout: Antracit 33 cl.
Small: Antracit 50 cl.

Bryglog

Det er et væsentligt mindre batch end jeg plejer - alene af den grund, at hvis jeg skulle opsamle de sædvanlige 20½ liter til kogning, ville min mæskegryde ikke være stor nok. Jeg satser altså på et 12 liters batch i stedet for 16½ liter. 

Mæsker ind med 18 liter ved 76 grader. Skal stå i 45 minutter ved 69 grader. Rammer mellem 68 og 69, så det er fint. Den korte mæskningstid er for at sikre, at proteinerne ikke begynder at omdanne de lange, smags- og fyldighedsgivende sukkerstrenge til kortere, fermenterbare strenge, når der ikke er mere af det lettilgængelige stivelse tilbage at lave sukker af. Det bliver lidt interessant at se, hvordan udmæskningen kommer til at gå, for masken skal ikke varmes op til 77 grader, som normalt, og der er en hel del skalløse ingredienser i, som kan give klumpning i røret... Måske varmer jeg den alligevel op inden udmæskningen...

Nej, det har jeg alligevel besluttet ikke at gøre - i stedet vil jeg lave en 'small beer' ud af, hvad der måtte være tilbage af sukker. Jeg tilsætter 8-9 liter vand ved 67-68 grader og lader det stå i en times tid. så mæsker jeg det ud med 2-3 liter lige til at skylle sukkeret helt ud. Måske kan det blive interessant?

Efter 45 minutter var temperaturen kun faldet med én grad - det liggeunderlag var en rigtigt god idé! Dyr, men god...

Mæsker ud med 6 liter ved ca. 80 grader. Opsamler PRÆCIST 16 liter. Der lugter af toastbrød, der har fået lidt for meget, i hele køkkenet. Jeg håber, den fornemmelse udblødes en smule med kogning og tilsætning af humle - ellers bliver det en meget ristet oplevelse. Spændt på, hvordan en 'small beer' kan bære så kraftig en ristning...

Så fik jeg opsamlet ca. 10 liter small beer - kulsort som storesøsteren, men naturligvis ikke lige så sukkerholdig. Koger en times tid med 25 gr. East Kent Goldings og gærer med et ekstra glas Burton Ale gær, jeg havde - det er så ikke blevet 'startet', men med lavt sukkerindhold og så lille en mængde (bliver vel i omegnen af 8 liter), skulle en 'ufortyndet' portion vådgær snildt kunne klare sagerne.

Dobbeltkøling viste sige at være en leg: da først small beer var færdig med at koge, var kølevandet fra stouten så koldt, at jeg kunne køle small beer'en med det i køkkenvasken. Og overløbet i vasken kunne lige klare tilførslen, så lynhurtigt faldt temperaturen på de ti liter small beer også...

Stout: Opsamler 12½ liter med en OG på 1.080. Det giver en brygeffektivitet på under 50%. Med andre ord: denne måde at mæske på, når det er de rigtigt 'store' øl, er ikke den rigtige. Jeg må finde ud af, hvordan jeg kan få effektiviteten op på disse bryg. Efter lidt research: jeg skulle nok alligevel have hævet temperaturen til 77 grader inden udmæskning - det får sukkerstofferne til at flydere friere rundt i masken, og dermed er de lettere at 'skylle ud' under udmæskningen. Jeg skulle helt klart have gjort det, da jeg mæskede ud efter small beer-mæskningen. Fint, så har jeg (gen-)lært det...

Jeg tror ikke, gæren kommer til at køre ret langt ned på grund af den gennemgående høje mæsketemperatur og korte mæsketid - og det er da heller ikke meningen. Opskriften estimerer FG til 1.032, hvilket jeg dog tror, er for højt sat. Gætter vi i stedet på 1.018, ender styrken på 8½ i flasken. Det er ½% fra ikke længere at være indenfor kategorien... Nå, en stor øl med masser af smag bliver der helt sikkert tale om!

Opsamler ca. 8 liter small beer med en OG på 1.037. Måske kan Burton Alen gære helt ned under 1.010 - i så fald rammer vi her 4% i flasken. Ellers bliver det lige under. Spændende at sammenligne med London Stout og min gamle Mild, der stadig er rigtigt lækker - og endda kun holder 3,2%.

FG på stouten landede helt oppe på 1.027. Styrken i flasken bliver derfor 7,4% - helt væk fra målet. Væsken er tyk som motorolie og smagen er meget ristet (toast, der har fået lidt for meget) og muligvis lidt havregrød og chokolade. Nu tilsætter jeg så ½ liter koldbrygget kaffe, hvilket vel nok skærer 0,1 fra styrken. Så jeg sætter den til 7,3%.

FG på small beer blev 1.008, hvilket giver en styrke i flasken på 4,2% - ikke så ringe endda. Det ristede går klar igennem i prøven her også, men måske bliver det en mere mild stout - og denne er helt uden kaffe...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar